سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گلایه شهروندان محله مهرآباد مشهد از مجهزنبودن زمین‌های ورزشی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در مشهد ۶۰ هکتار از زمین‌های بلاتکلیف حاشیه شهر مشهد تعیین تکلیف شد هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط سالم قرار دارد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۹۶۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه شهید کلانتری، هاشمیه و ملک‌آباد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | خودمانی با یک راننده‌اتوبوس خانم برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی «هشت بهشت» در پارک ملت مشهد مقدس + فیلم ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه لوکال آزادی مشهد در آینده‌ای نزدیک ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد در دهه کرامت به ۷۰ درصد رسید ویژه‌ترین فضاآرایی شهری به‌مناسبت دهه کرامت در مشهد مقدس اعمال‌قانون یک هزار و ۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دست پر شهر برای فجر چهل‌ویکم

  • کد خبر: ۱۶۴۳۹
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
دست پر شهر برای فجر چهل‌ویکم
تعدادی از پروژه‌های مختلف حمل و نقلی شهرداری مشهد در دهه فجر کلنگ‌زنی یا افتتاح می‌شود.
زهرا اسکندریان - شمارش معکوس برای فرارسیدن چهل‌ویکمین فجر انقلاب اسلامی شروع شده و مطابق انتظار، شهرداری نیز برای گرامیداشت این دهه خجسته دست پر به میدان آمده است. باوجود اینکه مدیران دولتی این روز‌ها از دوران رکود سخن می‌گویند، پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقلی شهرداری مشهد همچنان فعال‌اند و بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی آن‌ها، هدیه خوبی در ماه‌های پایانی امسال به شهروندان است. پروژه‌های در دست افتتاح معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در شماره گذشته این روزنامه منتشر شد و حالا نگاهی به ۶ پروژه اصلی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک مدیریت شهری که قرار است در این دهه فرخنده کلنگ زنی و افتتاح شود، می‌اندازیم. البته این را هم باید گفت که به دلیل مسائل و مشکلات مختلف و برخی ناهماهنگی‌ها، احتمال اجرا نشدن هرکدام از پروژه‌ها وجود دارد.
تقاطع غیرهم‌سطح مصلی
پروژه تقاطع غیرهم‌سطح مصلی از آن دست پروژه‌هایی است که به علت‌های مختلف از طرح جامع حذف شده بود، اما بعد از بررسی و تأیید در کمیسیون ماده ۵ کلنگ آن قرار است در دهه فجر به زمین زده شود. این پروژه ۳ فایده اصلی دارد؛ یکی اینکه با احداث این پروژه به منطقه شهرک شهید رجایی دسترسی جدید می‌دهد. همچنین محور مصلی و شهید نواب صفوی از بن‌بست بودن خارج می‌شود و همچنین دسترسی دومی به بهشت رضا (ع) ایجاد خواهد شد. با استناد به توجیهات مختلف شهری و درخواست‌های مکرر اهالی منطقه مشخص شد که احداث این تقاطع ۵۰ میلیارد تومانی می‌تواند کمک شایانی به تسهیل آمدوشد ورودی خودرو‌ها از سمت مصلی باشد؛ بنابراین این موضوع به‌طور جدی در دستورکار قرار گرفت. قرار شد تا با اجرایی‌شدن سریع‌تر این پل در کمترین زمان ممکن اهالی محله‌های شهید باهنر، معقول، عمار یاسر و... از آن بهره‌مند شوند. آن‌طور که پیش از این گفته شده بود، طبق افق پیش‌بینی‌شده این پروژه در سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

ورود دستگاه تی‌بی‌ام به ایستگاه پایانه مسافربری
سال۹۵ بود که دستگاه‌های حفار (تی‌بی‌ام) پس از اورهال از خط۲ قطارشهری مشهد به خط۳ منتقل شدند تا عملیات حفاری طولانی‌ترین خط مترویی شهر به طول ۲۸.۵کیلومتر آغاز شود. این ۲دستگاه در ۲جبهه غربی و شرقی از میدان فردوسی به سمت انتهای بولوار امیریه و شهرک ابوذر در حال حرکت هستند. در جبهه غربی این خط، کار برای متولیان بسیار سخت بود. عبور از میدان جانباز یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان شهری به حساب می‌آمد، اما با درایت مهندسان داخلی، این دستگاه به سلامت از این میدان عبور کرد و پس از حفاری ۵کیلومتر، آبان‌ماه از خروجی بولوار امامت بیرون آمد. با رسیدن دستگاه‌های حفار خط۳ به امامت و پایانه مسافربری، مرحله اول حفاری تونل‌ها با ۱۳کیلومتر حفاری به پایان می‌رسد و مرحله دوم حفاری به سمت سیدی و الهیه ظرف ۴ یا ۵ ماه دیگر آغاز خواهد شد. همچنین دستگاه حفار در جبهه شرقی به سمت سیدی در حال حفر تونل است و در دهه فجر به پایانه مسافربری امام رضا (ع) خواهد رسید. این دستگاه پس از حفاری این محل، از زیر زمین خارج می‌شود و پس از تعمیر و رسیدگی، حفاری را به سمت شهرک ابوذر ادامه خواهد داد. برای بهره‌برداری و تجهیز کامل ۵.۲کیلومتر از خط۳، اعتبار ۳۷۰۰میلیارد تومانی نیاز است.
بهره‌برداری از جاده شهرک صنعتی
مردادماه امسال جاده حسن‌آباد که حدفاصل جاده قوچان تا ورودی فاز یک شهرک صنعتی قرار دارد، کلنگ‌زنی شد و قرار بود با اعتبار ۷ میلیارد تومانی در مدت ۱۴۰ روز بهسازی شود. این پروژه از دستاورد‌های تفاهم شهرداری مشهد با ۲ اداره‌کل راه‌وشهرسازی و حمل‌ونقل و راهداری استان بود که در راستای مأموریت شهرداری مشهد به‌عنوان معین اقتصادی این شهرستان انجام شده است. بهسازی این بولوار سه‌کیلومتری به گفته مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی، از آرزو‌های دیرینه فعالان صنعتی استان بوده است که روز‌های آخر دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح سالن ورزشی شهدای تاکسی‌رانی
احداث مجموعه ورزشی شهدای تاکسی‌رانی با هدف ارتقای سلامت و شادابی جامعه به‌ویژه تاکسی‌رانان در دستورکار قرار گرفته بود و این روز‌ها در مراحل پایانی تجهیز قرار دارد. این مجموعه که ۳ سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز شده است، دارای سالن چندمنظوره فوتسال، والیبال و سالن بدن‌سازی بوده و در منطقه کم‌برخوردار توس و در زمینی با مساحت بیش از ۴۲۱۷مترمربع در حال آماده شدن است. این سالن ورزشی با هزینه ۱۲میلیارد تومان احداث شده است و در روز‌های آخر دهه فجر بهره‌برداری می‌شود.

خداحافظی با جارچی‌ها در پایانه
مدتی است که طرح ارتقای کیفی خدمات پایانه مسافربری امام رضا (ع) به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود، اما همان‌طور که مدیران شهری گفته‌اند، قرار است این طرح بعد از شناسایی اشکالات کار، از دهه فجر امسال به‌صورت رسمی اجرا شود. در این طرح در مرحله اول امکان فروش حضوری بلیت فقط یک ساعت مانده به آغاز سفر به مدت ۳ ماه توسط پیمانکار انجام می‌شود و در مرحله دوم فروش بلیت به‌صورت کامل به خارج از پایانه و از طریق سامانه‌های الکترونیک و دفاتر فروش بلیت انجام خواهد شد. کارکنان مستقر در دفاتر شرکت‌های مسافربری فقط خدمات صدور صورت‌وضعیت، راهنمایی مسافران و پیگیری مشکلات را در پایانه انجام خواهند داد. برای این کار تمامی غرفه‌های شرکت‌های مسافربری برای انجام امور ترافیکی به‌صورت تجمیعی در سالن یک پایانه امام رضا (ع) مستقر شده‌اند. همچنین با توجه به اینکه ورود و خروج مسافران به محل سوار و پیاده شدن به اتوبوس‌ها از طریق گیت و بارکد بلیت انجام خواهد شد، شرکت‌های مسافربری به ارائه و فروش بلیت مخصوص هر نفر با نام و مشخصات و درج کد ملی ملزم هستند. از طرف دیگر برای جلوگیری از ورود جارچیان و دلالان محدودسازی و مدیریت دسترسی به سکو‌ها و جایگاه‌ها و مسدود کردن سایر راه‌های دسترسی تغییر کاربری سالن‌های فروش بلیت به سالن‌های ترانزیت انجام شده است. همچنین اصلاح ساختار فیزیکی محیط پایانه، مدیریت بهره‌برداری از فضاها، محدودسازی فضای انتقال ایستگاه تخلیه فعلی اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی به مجاورت هسته مرکزی نیز انجام شده است.

پروژه حق تقدم
پیش از این اعلام شده بود که در ۲۲ تقاطع مشهد پروژه حق تقدم اجرا می‌شود. پروژه‌ای که از مهرماه امسال به طور جدی آغاز شده و در مجموع با استفاده از امکانات مختلف رنگ، نور، برجسته‌سازی و... مسیر عبور عابر پیاده از خیابان‌ها را مشخص می‌کند و از سرعت غیرایمن خودرو‌ها می‌کاهد. ۴ تقاطع در بولوار احمدآباد، ۳ تقاطع در بولوار بعثت، ۲ تقاطع در بولوار وحدت، یک تقاطع در بولوار میرزا کوچک‌خان، ۲ تقاطع در خیابان ملک‌الشعرا بهار، ۴ تقاطع در خیابان امام خمینی (ره)، ۲ تقاطع در بولوار اندیشه، یک تقاطع در بولوار شهید فلاحی و ۳ تقاطع در بولوار امامت قرار است در سایه عملیات پروژه حق تقدم قرار بگیرند. تقاطع کلاهدوز-احمدآباد، بعثت-رضا، بعثت-ابوذر، بعثت-ملاصدرا، بهار-صابری، میدان شهدا، امام خمینی (ره) -پاسداران، امام خمینی (ره) -مدرس، وحدت-امت، وحدت-ولایت، میرزاکوچک خان-رحیمی، میدان شریعتی و امامت- استقلال در حال اجرا یا بهره‌برداری هستند. این پروژه فقط به تقاطع‌ها محدود نمی‌شود و در خیابان‌های پرتردد گذر‌های عرضی برای عابران پیاده تجهیز و خط‌کشی می‌شوند. در بولوار امامت، خیابان بهار، خیابان امام خمینی (ره) و... گذر‌های عرضی ایجاد می‌شود که هم عابران پیاده بتوانند معبری ایمن‌تر برای عبور داشته باشند و هم خودرو‌های عبوری با دیدن برجستگی‌ها و شاخص‌نمایی‌ها سرعتشان را کم کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->